Smartgrid-dagen NTNU 2025

Velkommen til Smartgrid-dagen 2025! Årets arrangement byr på et spennende program fullt av smart teknologi som kommer til å prege kraftnettet i tiden som kommer. Du får blant annet høre om elektriske veier, automatisk spenningsregulering og effektkoordinering i havner. Etter arrangementet byr vi selvsagt på gratis tapas i Kjelhuset.

Når
21. jan , Kl. 16:00 - 20:00
Hvor Kjelhuset KJL2
Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet

Her finner du programmet for arrangementet, med ni foredrag fordelt på tre deler med pause mellom. For å lese mer om foredragene, se lenger ned på siden. Etter foredragene blir det avholdt Kahoot med premier, før det serveres gratis middag.

Program

16.15 – 16.30
Solstorm – Hva er det og hvordan kan det påvirke kraftsystemet vårt?
Foredragsholder: Lars Strømsnes, Statnett
16.30 – 16.45
Økt nettkapasitet med spenningsregulering
Foredragsholder: Alexander Kristensen, Magtech
16.45 – 17.00
Noen utfordringer i kraftsystemet fram mot 2050
Foredragsholder: Anders Granum, Statnett
17.00 – 17.25
Pause
Foredragsholder:
17.25 – 17.40
Dynamic line rating: hvordan jobber vi i Statnett for å øke nettutnyttelsen
Foredragsholder: Genis Garcia, Statnett
17.40 – 17.55
Utsira Living Lab
Foredragsholder: Bernt Ove Pedersen og John Arild Arnø, Fagne
17.55 – 18.10
Elektrisk vei – Vil fremtidens kjøretøy lades mens de kjører?
Foredragsholder: Pål Revheim, AtB
18.10 – 18.30
Pause
Foredragsholder:
18.30 – 18.45
Kan vi øke kapasiteten i nettet ved å ta mer risiko?
Foredragsholder: Iver Bakken Sperstad, SINTEF Energi
18.45 – 19.00
Havner som energihub: Smart koordinering av effektbruk for en grønnere maritim sektor
Foredragsholder: Svetlana Hansen, Fjuel
19.00 – 19.15
Automatisert balansering av det nordiske kraftsystemet
Foredragsholder: Boye Høverstad, Statnett
19.15 – 19.30
Spørsmål og Kahoot
Foredragsholder:
19.30 –
Felles middag
Foredragsholder: Kjelhuset

Solstorm – Hva er det og hvordan kan det påvirke kraftsystemet vårt?

Lars Strømsnes, Statnett

Hvordan kan eksplosjoner på sola påvirke kraftsystemet vårt? Hva er en geomagnetisk storm? I foredraget gis en kort innføring i hva solstorm er og hvordan dette kan påvirke komponentene i kraftsystemet. Hvilke farer er det vi ser, hvilke komponenter er mest sårbare og hvordan jobber vi for å sikre oss mot uheldige konsekvenser?

Økt nettkapasitet med spenningsregulering

Alexander Kristensen, Magtech

Hvordan spenningsregulering bidrar til å øke kapasiteten i eksisterende distribusjonsnett uten behovet for langvarige, ressurskrevende og kostbare nettoppgraderinger.

Noen utfordringer i kraftsystemet fram mot 2050

Anders Granum, Statnett

Systemtekniske utfordringer med ikke-regulerbar produksjon, råvareknapphet, lange ledetider på komponenter og den sikkerhetspolitiske utviklingen og hvordan dette preger oss.

Dynamic line rating: hvordan jobber vi i Statnett for å øke nettutnyttelsen

Genis Garcia, Statnett

Variable energikilder og industrivekst krever økt kapasitet i nettet. Selv om vi bygger nye nett, er prosessen både tidkrevende og kostbar. Derfor må vi optimalisere bruken av eksisterende nett. Dagens strømgrenser er konservative og statiske, og tar ikke hensyn til reelle forhold langs ledningene. Vi jobber med å implementere dynamiske strømgrenser ved å bruke sensorer, værdata, solinnstråling og andre relevante data for å ha en bedre utnyttelse av det vi allerede har.

Utsira Living Lab

Bernt Ove Pedersen og John Arild Arnø, Fagne

Det vi ønsker å snakke om er Utsira Living Lab. Dette er ett fellesbegrep vi bruker på det meste av FoU vi holder på med. Dette startet med ett batteri vi installerte på Utsira for drive med spenningsstøtte. Det tar også over forsyningen av øyen ved ett utfall. Dette er ett FoU prosjekt som er ferdig, og er nå en vanlig del av driften. Andre smartnett tiltak vi holder på med er Heimdall sensorer på R-nett. Vi har også piloter på trafoer med innebygd kraftelektronikk. Vi har også fått bruk av batteri i LS nett inn i vanlig drift. Dette er for å støtte svake nett.

Elektrisk vei – Vil fremtidens kjøretøy lades mens de kjører?

Pål Preede Revheim, AtB

Elektrifisering av tunge kjøretøy krever høye ladeeffekter og kan være utfordrende for kraftnettet. En mulig løsning for å fordele ladeeffekten jevnere utover i både tid og rom kan være å bygge veier som kan lade kjøretøy mens de kjører – ofte omtalt som elektrisk vei. Elektrisk vei kan bygges med konduktiv lading – hvor lading krever fysisk kontakt, eller induktiv lading – hvor lading skjer trådløst. AtB og Trøndelag fylkeskommune har bygget Norges første teststrekning av induktiv elektrisk vei på Sandmoen i Trondheim. Prosjektleder Pål Preede Revheim vil gå gjennom motivasjonen for prosjektet, presentere foreløpige resultater og tenke høyt rundt hvilken betydning denne typen teknologi kan få for transport og kraftnett i framtida.

Kan vi øke kapasiteten i nettet ved å ta mer risiko?

Iver Bakken Sperstad, SINTEF Energi

Økende etterspørsel etter elektrisk kraft gir økende etterspørsel etter nettkapasitet. I påvente av nettutbygginger for å øke nettkapasiteten arbeider nettbransjen med å utnytte eksisterende nettkapasitet bedre. Risiko-baserte metoder for planlegging og drift av nettet er noe av det som kan bidra til bedre nettutnyttelse og hurtigere tilknytning av nytt elektrisitetsforbruk og -produksjon til nettet

Havner som energihub: Smart koordinering av effektbruk for en grønnere maritim sektor

Svetlana Hansen, Fjuel

Fjuel er et ungt spinoff-selskap som utvikler en IoT-plattform for drift av energiinfrastruktur i havner inkludert lade- og landstrømanlegg, lokal energiproduksjon og lagring. Selskapet deltar i flere innovasjonsprosjekter som gradvis realiserer målet om å bidra til raskere etablering, samt lønnsom og effektiv drift av energiinfrastruktur i havner. I dette foredraget vil vi belyse utfordringene knyttet til dekarbonisering av maritim transport og utforske hvordan innovative teknologier og kompetanse kan transformere havner til smarte energiknutepunkter.

Automatisert balansering av det nordiske kraftsystemet

Boye Høverstad, Statnett

I starten av mars går vi over til å balansere det nordiske kraftsystemet på en helt ny måte. Dette foredraget introduserer noen sentrale deler av dette systemet, og forteller om hvordan systemet bygges opp og forberedelsene som gjøres nå i siste fase frem mot go-live.